Utdeling av årets bibliotekspris

Randi Berge Wandrup holder takketale etter å ha mottatt biblioteksprisen. Foto: Helge Dyrholm

Fredag 7. oktober var vi så heldige at vi fikk dele ut årets bibliotekspris etter fredagslunsjen på Kristiansand folkebibliotek til årets vinner Randi Berge Wandrup.

Rammen rundt kunne ikke vært bedre – nemlig etter Fredrik Wandrups strålende foredrag om Dostojevskij. Fredrik gratulerte med blomster, og Biblioteksforeningens leder og nestleder overrakte diplom og et bilde av Helge Dyrholm som er ansatt på Kristiansand folkebibliotek.

Nestleder i NBF Agder holdt denne talen for å begrunne valget av vinneren:

«Prisen er et sterkt uttrykk for anerkjennelse av fremragende bibliotekfaglig innsats til beste for hele samfunnet. Det har skjedd mange forandringer i bibliotekverdenen i løpet av de siste årene. Folkebibliotekloven har de siste årene fått flere revisjoner og nye paragrafer som alle landets folkebibliotek må ta hensyn til. En av de nyeste tilleggene påpeker at:

Folkebibliotekene skal være en uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale og debatt. Bibliotekene har i lang tid vært en uavhengig møteplass og en arena for offentlig debatt, men når dette blir stadfestet i norsk lovgivning, viser det at det er oppgaver som må og skal tas på alvor.

Randi Berge Wandrup sammen med nestleder Caroline Louise Gabrielsen og leder Tove Sama. Foto: Helge Dyrholm

Vinneren av den første Sørlandets bibliotekspris har virkelig tatt utfordringen med å gjøre biblioteket i Kristiansand til en arena der aktuelle samtaler, debatter, arrangementer og utstillinger foregår.
Fra å ta over stafettpinnen med Fredagslunsj, har hennes iver og virketrang gjort at Kristiansand bibliotek har flere arrangementer enn noensinne, Det hele toppet seg foreløpig i høst med bibliotekets aller første Bjørneboe-dagene, som også ble en suksess.

Det er en ære å overrekke den første Sørlandets bibliotekspris til en person som i høyeste grad oppfyller paragrafen i Folkebibliotekloven.

En person som står på dag og natt for å få arrangementer på plakaten, som ikke nøler med å smi mens jernet er varmt. Ei dame som uten tvil har gjort fremragende bibliotekfaglig innsats til beste for hele Kristiansand og Sørlandet.

Vinneren av Sørlandets bibliotekspris 2016 er Randi Berge Wandrup. «